fredag 28 november 2014

Sommarminne 2014 # 9 - turer till lingonmossen + +

Sista veckan innan skolstart hade sonen och jag för oss själva. Så skall vi göra framöver. Vi varvade ner sommarens alla intryck med lite lättare aktiviteter så som skörd av egna grönsaker, skogens bär...
 ... pysslande med små projekt som legat på vänt....
...och tog turer till skogen med lingonplockning i massor. Min skånska lingonmosse är ett av de ställen där jag verkligen vill vara så ofta jag kan. Vackert, ensligt och fridfullt är det på mossen.  Där får jag energi och återhämtar krafterna. En av gångerna var sonen med och några av hans vänner. Det är mysigt, men knappast avkopplande. De hittar hela tiden på än det ena och än det andra. De grillade och jag plockade bär vilket innebar att jag var annan minut (kändes det som) ryckte ut till pojkar som inte klarade sig själv ändå.
Att få lov att luska runt där ute, helt ensam, en hel dag är däremot en ren lisa för själen och att det kommer en massa bär med hem gör absolut ingenting.  
Andra gången fick jag åka helt själv vilket jag måste erkänna är det mest avkopplande. Även om killarna klarar sig rätt så bra själv får man hela tiden hålla ett öra på dem. elden slocknar, veden är våt, pappret är slut..... "-vad skall vi göra, mamma?"
Det var verkligen gott om bär i år. Man tror inte att det är så i Skåne, men det gäller bara att hitta de rätta ställena. 
1,1 kg bär på pojk-dags-plockningen och 3 kg kom med hem och till lika en lugn och fin själ. Tio rejäla glas med lingonsylt har vi nu i källaren. Så nöjd jag är.
Att man skördat majs innan man åkt är en klar fördel för pojkar som varit på mossen är både glada och hungriga och luktar som en rökt sill. Pojkar som går i skogen då och då är behagliga att umgås med och sover gott om natta. 
Under ensamveckan blev det också mycket LEGO-byggande, turer på cykel och pysslande. Jag fick till och  med provat på att knyppla, tack vare fin fin guidning från bloggerskan här. STORT TACK! Det blev en spets och bara det är ett halvt mirakel.

Till slut togs skolböckerna faktiskt fram, väskan städades av och vi suckade över sommaren som gått allt för fort. Och därmed är det också slut på sommarminnen för i år.

2 kommentarer:

  1. Oh, lingon, inte ett enda lingon blev det plockat i somras av den enkla anledningen att det inte fanns några häromkring och inga blåbär heller, jag ser med avund på dina burkar
    Tänk att du har knypplat, det prövade jag också på för några år sedan, men jag förstod det aldrig riktigt, det finns inga bestämda regler, jag är byråkrat så det stämde inte med min tankegång, men det gick till slut och var ganska kul! Din spets är ju hur fin som helst, jämn och fin!
    Agneta kram

    SvaraRadera
  2. Tack skall du ha. Jag vet inte om spetsen är så värst jämn men det var kul att begripa lite mer om knyppling.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...