torsdag 25 september 2014

Trädgården i september

Vår septemberträdgård har varit helt prefekt i år. Det enda jag vill klaga på är att jag inte hinner med. Allting växer ju fortfarande. Så brukar det inte vara. 
180 grader av södra trädgården i september
 Gräset behöver veckovis massage med klipparen, häckarna sänder fortfarande långa skott rakt ut ur ingenstans och jag försöker desperat hinna med detta och de kvarvarande synderna på min sparsamma fritid.
 Det som är bäst nu är absolut växthuset. Det är så varmt och mysigt och vi använder det jättemycket. Ofta finner man något barn där inne. Till och med läxor blir roligare i växthuset.
Det finns flera synder att ta sig an för sommarens värma gjorde att vi fixad noll och nix på semestern. Den värsta synden är nog att de flesta av växthusets sidor aldrig blev färdigkittade i våras. Nu är det bara att bita i det sura äpplet och får det gjort. Tre rutor tar en timma. Sålunda har jag sju till åtta timmars jobb som bara skall göras. Det är förstås mycket roligare att göra det nu när man ser mogna tomater genom rutorna. I våras var det kallt ute och kalt inne - inte lika kul. 
 Nu står jag trots allt med fötterna i blommande höstaster och kittar och det går faktiskt ingen nöd på mig. Jag fryser inte, jag är inte hungrig och jag är ganska glad. man kan ju lyssna på bra ljudböcker när man kittar och så kan man klappa på en hund som gärna kommer och tittar till en.
 Höstastrarna är förresten något av det som som ger trädgården lite liv nu. Det mesta ser lite trist och slitet ut men astrar och solrosor ger verkligen ett blickfång. Nästa år skall vi ha många fler solrosor. Jag längtar redan.
Sorten 'Kong' överraskde med att både ge stora blommor och många stjälkar. Jag tar många frön, för det här var en bra sort.
 Något jag inte längtar efter är att trimma det lurviga drontbot med afrohår. Rosen är taggig som får och just nu spretar det i alla väderstreck. Den måste bara klippa innan vintern för jag skulle behöva sätta på lite nya pinnar. Vi vill ju inte ha några stormskador på dronternas boning.

Måste också bara hinna:
  • sätta upp skärmtak över köksdörren
  • så vintersallad i växthuset
  • göra mos av alls goda äpplen
  • ansa ligustern innan vintern
  • plantera fläderbuskarna ut mot gatan
  • ta bort det döda trädet vid gatan
  • rensa bort allt ogräs på trottoaren
  • göra syrad kål av all god kål jag sått
  • höststäda växthuset


Puh! Nu blev jag trött. När skall jag hinna med detta? När det är klart kan jag 'ta vinter' och börja på mitt renoveringsprojekt inomhus. Mera om det senare.

1 kommentar:

  1. Hej Ann-Sofie !
    Fick se ditt fina växthus.
    Vi skall beställa likadant från florum ?
    Lite frågor
    Är ni nöjda ?
    Är det något speciellt att tänka på?
    Vi använder ottosson linoljefärg på vårat Hus i nuläget. Vilken nyans har du på växthuset ?

    Bästa hälsningar Mattias

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...