torsdag 21 augusti 2014

Komihåg till nästa års grönsaksland

Dags att summera grönsaksåret 2014. Somligt gick bra och annat blev rena rama fiaskot. Min kom-ihåg inför nästa odlingssäsong kommer här. Förhoppningsvis blir det aningen bättre med små modifikationer.
Det som inte grodde kompletteringssådde jag. Bra. Det dumma var att jag inte märkte upp vad som var vad och råkade komplettera rödbetor med mangold. De är rätt lika som små. Mangold tog över helt och rödbetorna dog. Ups!

* Märk upp raderna med vad du sått!
Solrosor i landet är vackert. I år hade vi sorten Kong. Den blev lite väl stor och skuggade en del.

Ringblommor funkar bra i grönsakslandet i synnerhet ihop med bondbönor.  Mera av detta! Så dessutom mera bondbönor. 60 plantor är nog lagom oss.

* Sätt solrosorna i blomsterrabatten! 
* Så flera bondbönor och då ihop med ringblommor!

Tidigt i våras hörde jag om odlingsmetoden Tre Systrar, som är en gammal indiansk metod. Man odlar majs, bönor och squash ihop. Majs odlas i grupper som klätterstöd åt bönor och squash används som marktäckare. Förutom att alla bönor åts av mördarsniglar fungerade det perfekt. Tre Systrar fortsätter vi med,  MEN vi skall ha flera majs (3×10 istf. 2x5). Majsen skall inte omskolas.  Den gillar inte det.  Så i djupa krukor på en gång.

Mördarsniglar åt upp alla bönor och all sallad.  Nematoder måste köpas tidigt och vattnas ut i växthus och grönsaksland.  Resten av trädgården 'handplockas'.

* Fortsätt med Tre systrar!
* Sprid nematoder mot sniglarna!
Kålen planterades tätt i en salig röra. Det fungerade bättre än väntat. Täckodling med gräs användes som gödning och när kålfjärilarna kom duschade jag bladen någon gång per vecka. Det blev lite hål men alls inte som tidigare år då all kål slukades av de glupska larverna.

* Duscha kålen för att slippa fjärilslarver!
Löken blev bättre än förra året, nog mest beroende på bättre bevattning.  Misstaget var att jag samplanterad med annat. När löken lägger sina blad får de för lite sol. Sätt löken tätare och samplantera INTE.

* Plantera löken tätare och ensam!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...