torsdag 3 juli 2014

Krapp

Krapp, en växtfärgares våta dröm nr. 3 är numera ett faktum hos mig. Jag fick en ynka liten stickling när vi var på Lejre och nu har den rotat sig - - - i fem exemplar. Vilken växt alltså. Den är verkligen inte knusslig.
krapp som rotat sig på tre veckor (26/6)
 Först fick sticklingen åka hem, två timmar i en varm bil endast inlindad i fuktigt papper. Hemma blev den sönderriven i 'klacksticklingar', 'klippt stickling' och 'blad med klack'. Och nu står det helt klart att krapp skall rotas medelst klacksticklingar. På mindre än tre veckor började skotten växa och skjuta sidoskott. DET kallar jag en villig planta.  Som syns växer den så att det knakar.
krappsticklingarna den 3/7
Nu skall jag se till att få krappen att övervintra och sedan föröka som bara den så att jag kan färga tomteröda och brunröda garner till nästa år. Enligt andra krappodlares sidor har den en tendens att bli direkt invasiv inom bara ett par år. Jag får se till att plantera den där det inte går att sprida sig så mycket. Undrar om kommunen gillar krapp?


Förresten så:

  • anser jag att de våta drömmarna nr. 1 och 2, för en växtfärgare, bör vara indigo och vejde. Båda har nu spirat i min fönsterkarm. Hoppas att jag får dem att trivas. Än så länge är de tyvärr både små och ynkliga.
  • blommar digitalisen i trädgården. Jag älskar den, hur giftig den än är.

2 kommentarer:

  1. Spännande, spännande, både indigo, vejde och krapp. Hoppas de trivs alla tre, så att det kommer lite inlägg med vackert färgade garner med tiden. Krappen var dessutom väldigt vacker, tycker jag.

    SvaraRadera
  2. Krapp har jag inte försökt någon gång, det blir rött eller? Både Indigo och vedje har jag sått många gånger men aldrig har det blivit något, tur du har växthus, här gick indigo bra inne i fönstret om våren men ute blev den borta.. Vitmåra ska kunna bli rött, jag fick det för två år sen, i år blir det bara orange, bara och bara.. fint det också. Jag betar ullen med alun innan färgning men förra gången låg den ett dygn i kallt vatten med rötterna innan uppkok.. jag har sista koket på spisen nu, med amoniak, läste ett högre ph skulle hjälpa på färgen, men fy, så det stinker då!! Sprit brukar ta ut rödfärgen så den är också prövad men som tredje gick det inte bra, det är den ullen som nu får ligga och förhoppningsvis bli rödare tills i morgon.. Vet du egentligen hade jag lovat mig själv att jag inte skulle färga någon mera ull innan jag spunnit allt jag färgade för två år sen (är nog bara halvvägs ännu...) men jag klarar ju inte låta bli! Är man en tossig häxa så är man.. Lycka till :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...