tisdag 8 juli 2014

Batik - med kemi eller växter

Pojken och jag har gjort batik.
Han provade på får några år sedan, på en sommaraktivitet, och blev sugen på att göra det igen. jag for ner på hobbyshoppen och skaffade blå färg. Vi ägnade en kväll åt att sätta gummiband på diverse plagg och påsar och körde sedan hela rasket (en påse hemlig färgkemi, ett kilo salt, plaggen och fem liter vatten) i stora växtfärgargrytan i 60 grader en halv timma.

Något nöjd var pojken när han packade upp sina alster. Han är kreatören av den fina påsen uppe till höger och t-shirten här under. Själv har jag gjort de något tristare enfärgade och ringade påsarna. Hans vilda och spontana gummibandsteknik verkar vara helt rätt i batiksammanhang. Jag gillar i alla fall hans alster bättre än mina. Jag får se till att grabben visar mig hur han gjorde.
Min växtfärgade topp är jag däremot riktigt nöjd med. Det här var en trist topp med ett par fläckar som inte gick bort. Den fick lite lökskal och pionblad invirade i små knyten och åkte sedan ner i et bad av björklöv som var över. Efter tre dagar i utomhustempererat björkvatten var den, i mitt tycke, en klart roligare topp.
Så pojken är nöjd med sin kemiskt färgade t-shirt och jag är nöjd med min växtfärgade dito. 
Vi är nöjda med vår första batik någonsin.


2 kommentarer:

  1. Jag håller med, sonens alster är jättefina. Det ser ut som lätta moln på en klarblå sommarhimmel. :-)

    SvaraRadera
  2. Batik, snyggt! Mycket populärt på 70 talet.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...