onsdag 25 juni 2014

Vilken besvikelse - köp inte denna bok

Ja, jag är besviken. Jag köpte växtfärgningsboken 'A Garden to Dye for' av Chris McLaughlin. Den såg väldigt lovande ut men den var a-b-s-o-l-u-t inte värd pappret den är tryckt på.

Vad är problemet?
  • Det är en skrivbordsprodukt. Det är uppenbart att författaren inte står i trädgården och slabbar i sina växtgrytor. Hon har provat några få av de mest uppenbara växterna och sedan blev hon 'expert' och skrev en bok. Var hon fått all den fina ullen på omslagsbilden ifrån är en gåta. Hade hon gjort den själv hade hon också kunna skriva en bok om det. Jag misstänker att bilden till och med kan vara en Photoshopprodukt.
  • Boken innehåller inte ett enda recept. Det är knappt att ordet betning nämns. pH, ljusäkthet och test av det samma är helt obefintliga storheter i denna bok.
  • Många av de växter författaren rekommenderar för färgning är helt värdelösa som färgväxter eftersom de bleks väldigt snabbt. Till exempel talar hon lyriskt om svarta bönor och kermesbär, vilka båda ger en visserligen vacker men mycket kortlivad infärgning. 

Jag skulle kunna fortsätta så här, men det är meningslöst. Sammanfattningsvis - om man är nöjd med glansiga bilder på växter och innehållslös text kan man visst finna nöje i denna bok, men om man vill lära sig något om växtfärgning skall man köpa något annat

Varför blir folk experter efter att har gjort tre halvtaskig försök nu för tiden? Man ser samma sak över allt. Kunskap på djupet är verkligen en bristvara i dagens samhälle. Jag är verkligen djupt besviken!

4 kommentarer:

  1. Usch, vad trist när det blir så där, det är nackdelen med att handla böcker på nätet. Själv brukar jag gå in på Amazon.com, innan jag slår till med engelskspråkiga böcker. Där kan man oftast bläddra i boken och skaffa sig en uppfattning om hur den är.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag gör också så, men till och med på Amazon hade de valt ut sidor som såg okej ut. Lurendrejeri!

      Radera
  2. Åh, så tråkigt! Den ser ju underbart lovande ut? Förstår att du köpte den, bra att du varnar.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...