måndag 9 juni 2014

Varning för äckel - utvärdering av jästfällor till spanska skogssniglar

Känsliga personer bör sluta läsa HÄR!
-
-
-
-
-
-Skrolla INTE ner om du är äckelmagad!
-
-
-
-
-
Det handlar om mördarsniglar och hur dessa kan lockas i döden.
Ölfällor var något som rekommenderades i början av Spanska Skogdjävlarnas (SSD, kallade) karriär i Sverige, men det fungerade sådär. Nu har någon smarting dock kommit på att det är jästen och inte ölen som SSD gillar. Därför fixade jag pronto ihop ett antal gamla honungsburkar, fyllde dem med jästvatten och placerade dem på lämpliga fångstorter.
Redan första morgonen syntes tydliga slemspår runt fällorna. Någon slemmis hade åtminstone sniffat på mitt bete. Och se på katten. De hade också gått i. Sju dödingar i en fälla. Det är nästan lika bra som den tappra skräddaren det. 
Slutsats: det kan vara värt att se närmare på jästfällor som fångstmedel för SSD. Jag tar mig an uppgiften.

1 kommentar:

  1. SSD - vilket underbart namn på de eländiga djuren! Jag har dem inte hos mig, men enligt uppgift finns de sisådär tre mil härifrån, så det lär väl inte dröja så länge... Till dess övar jag upp min snigeljaktsförmåga på våra mer beskedliga inhemska arter.

    Lycka till med bekämpningen!

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...