lördag 12 april 2014

Snabbleverans av växthus

I tisdags ringde jag till Florum-Greger bara för att kolla att allt var som det skulle med växthusleveransen. -Jodå, fick jag veta, växthuset skulle hämtas redan samma dag så det kanske kom redan innan helgen. -Iiiiiiih! Nu fick jag nästan panik, för vi är ju inte färdiga med grunden ens.
ursprunglig sockel gjuts våren 2011
Tack och lov att jag inte gav mig på samma typ av grund som förra gången. Då gjorde jag en gjuten grund vilket innebär att att man bygger gjutform, blandar en väldig massa betong och sedan gjuter, armerar, gjuter igen, armerar igen och sedan ägnar 24 timmar åt att hoppas på att formen inte spricker.
putsad och färdig mur
Eftersom vi hade ganska ont om tid bestämde vi att förlängningen skulle göras av lecablock. 
bild lånad av www.weber.se
Det gick väldigt snabbt och enkelt. Vi borrade sju hål med jordborr (för att komma ner under mullagret), kastade i någon liter lecakulor i varje hål (för dräneringens skull) och gjöt plintar i stora plastkrukor. När plintarna hade bränt gjöt vi fast lecablocken samtidigt som vi såg till att få allt i våg och lod och någon dag senare putsade vi det hela. 
skiss av ny mur och kommande bygge

Tidsbesparingen var enorm jämfört med den gjutna grunden. Nu gäller det bara att hinna mura upp sista lagret med tegel innan växthuset anländer…. vilket tydligen kan bli när som helst.

Jag är så spänd på på det här bygget. Det känns verkligen bra. Nu måste jag se till att få hem plåtar från plåtslagaren, tjärpapp, fönsterkitt och reglar från bygghandeln och färg från Ottossons sen blir det att bygga koncentrerat i alla lediga minuter.

2 kommentarer:

  1. Då håller jag tummarna för riktigt bra arbetsväder. Ska bli spännande att se bygget klart. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jaaaaa, det vill vi. Fint väder i Påsk, tack!

      Radera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...