tisdag 8 oktober 2013

Ingen omedelbar ullbrist

Sannolikt dröjer det ett tag innan jag kommer att lida brist på ull. För någon vecka sedan damp det nämligen ner två säckar med ull. En från Högagärde, som jag har startat ett samarbete med, och en från Maria, Calle kanins matte. Just nu tvättar och sorterar jag för glatta livet. Med tanke på mängden ull har jag fått effektivisera min tvättmetod. Den verkar fungera bra och det blir i princip ingen tovning alls samtidigt som min insats minskat radikalt. Jag låter tiden arbeta för mig, helt enkelt.
i växthuset - första ullstationen
Ull läggs i murarspannar i växthuset, kallt brunnsvatten med lite grön såpa i hälls på och får stå två dygn. Ullen rörs om försiktigt och vattnet hälls av. Nytt, rent, vatten hälls över ullen och badet får stå ytterligare ett till två dygn innan all ull tas upp och torkas. En skvätt ättika får ingå i sista sköljvattnet för att det inte skall bli någon kalktvål på ullen. Vi vill ju ha mjukt och fint garn.
provlappar av olika vita lamullsgarner - all ull kommer från Högagärde
 Jag har förstås tvättat och torkat ett par provomgångar ull bara för att det är så roligt att se vad den går för. Vilken kvalitet – nästan inga dubbelklipp, knappt några växtdelar och ull så mjuk att den bara glider isär när man tar i en okammad lock. Nu väntar det roliga spinnandet av vit lammull och grå tackull från gotlandsfår samt vit ull från köttfår. Provgarner på bilden är på väg med Posten till Högagärde för utvärdering. Om Elisabeth gillar någon av dem blir det att spinna för glatta livet så att allt garn är klart innan julmarknaden.
bra glans i ullen
Med köttfårsullen har jag tänkt mig att prova på olika spinntekniker och experimentera. Det skall även bli en del tovat av den. Jag har en del julklappsplaner som involverar ull, om man säger något utan att säga allt. (inte så svårt att räkna ut va?) För att inte gå sysslolös genom livet har jag dessutom införskaffat den här boken, som jag tror kommer att ge mig bra inspiration. Även olika typer av färgning tänkte jag prova på den här ullen. Växter, riktiga ullfärger och livsmedelsfäger finns i min pipeline (Det här börjar låta smått galet, jag inser det).
Just nu känns den annalkande vintern inte alls lång - jag har ju projektplaner nog att fylla ett par vintrar känns det som.

5 kommentarer:

  1. oh, här trodde jag det var en ny bok som jag inte har men suck, det ser ut att vara den samma, bara det att i min är det bara vita garn.. dina färger ser ju så inspirerande ut.
    kul med all ull, du kommer inte bli sysslolös i vinter :)

    SvaraRadera
  2. Vad härligt det ser ut! Jag fortsätter bli allt sugnare på att lära mig spinna, du är verkligen en stor inspiration.

    SvaraRadera
  3. Spännande med självspunnen ull!
    Kul att du hittat mitt inlägg om den fina staden Lund!

    SvaraRadera
  4. Det var ju roligt att läsa om sin egen ull. Lycka till.
    Kram Elisabeth

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...