lördag 12 oktober 2013

Äppelskörden i hus

Var detta årets sista skörd, eller blir det lite till? 
Ännu återstår förstås att skörda från IngridMarie-trädet, vilket innebär att bilden visar äppelskörden från våra två sommar/höstäppelträd. Dessutom är det bara den del av skörden som inte ramlat ner på egen hand. Det är verkligen helt otroligt så mycket äpplen det kan finnas på ett träd. Alltså, om det inte blir mer tror jag nog att vi reder oss ändå.....Alla sommar- och höstäpplen ligger nu sorterade i lådor och korgar. 1:a sortering för sig, 2:a för sig och skadade för sig. Nu hoppas jag att vi hittar många nya äppelrecept och att familjen inte tröttnar på äppelrätter i första taget.

På menyn står hittills: äppelkaka, äppelmos, äppelcieder, äppelfläsk (dansk nationalrätt), äpplemuffins, morots-äppel-sallad och fläskpannkaka med äpplen i. Andra förslag mottages med tacksamhet.
 
Tröttnar vi någon dag på äpplen kan vi ju ta en tomat. De som är kvar på plantorna får nog skördas som gröna...

1 kommentar:

  1. Så härligt med alla äpplena, en sådan skatt! Jag tycker om att göra äpplekompott, man kokar upp vatten och socker till en lag och så häller man i skalade och tärnade äpplen, kokar bara upp helt kort. Blir som mos men friskare. Och pappa brukade använda en sådan där kärnhuspipa så att det blev ett hål tvärs igenom och sedan hällde han kanel, kardemumma och sirap över och toppade med smörklickar och så in i ugnen. Såg någon som hällde lingonsylt i hålen men det tilltalar inte min fantasi...

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...