lördag 3 augusti 2013

På insektsjakt

Jag gick på insektsjakt med mitt makroobjektiv. Det är inte lätt. Hoppas att jag lär mig vad det lider.....
 De långsammaste flygarna fick jag ibland med på bild....
men de snabba bara visslade förbi medan jag fumlade vidare med rattar och spakar.
 Giv mig tålamod att få ordning ¨på insektsordningarna.
 Humlorna är snälla och sitter kvar länge i varje blomma....
...och fjärilarna kan få för sig att bara filosofera en stund innan de flyger vidare
 
 Vissa lathumlor flyger inte ens mellan blommorna - de kliver bara runt som små tjocka bönder i leriga stövlar.
Humlor har vi massor av men jag har nog bara sett en enda geting i år.
På tal om det så är blomsterflugor, som liknar getingar i sina färger,  ganska unika i att kunna hoovra som en helikopter (bilden nedan). Kolla in det när de är på väg att landa i en blomma. Att de ser ut som getingar och andra farliga stickare är bara ett smart utklädningstrix. De har absolut inget farligt i sig. I biologins värld kallas detta maskeringsnummer för mimicry.
 :-D
 
Förresten så är humlor och bin så väldigt bra på att pollinera blommor just för att de är så pälsiga. Man kan nästan gissa det när man ser den här rackaren (ovan) som går i  sin tjockaste vinterpäls mitt i varmaste sommaren.
(den här satt på hundrumpan - måste vara höjden av mys för en fluga)
PS - inne har vi också jagat insekter. Flugor och 'streck' har åkt in i dammsugaren och äckliga flugpapper har hängts upp. Det skall bli skönt att bli av med dem i mitt kök.

2 kommentarer:

  1. Vackra bilder du har tagit
    Usch,för flugor varje gång vi grillar kommer de farandes i stora gäng
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
  2. Tack! Jag gillar ju de flesta insekter, men det är ganska svårt att fånga dem på bild.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...