tisdag 13 augusti 2013

Färgat ull med svamp och bark med varierande framgång

Några experiment senare i färgköket kan jag konstatera att:
blodsopp
  • Äppelbark ger mesig färg så till vida att man inte avbarkar ett helt träd för ett garnnystan. Glöm äppelbark! Jag har hellre kvar mina träd
  • Blå lupin ger fin färg från blågrå till grön med en rimlig mängd blommor. Den är starkt pH-beroende. Surt pH=blågrön, basiskt=grönt. Färgen oxiderar något i luft. Äldre litteratur antyder att denna färg kan vara dåligt ljusbeständig. Ett ljustest måste göras.
  • Blodsopp är helt klart värd att fortsätta med. Den är ogiftig men färgar så starkt att handskar är bra att använda. Basiska bad ger citrongul färg och sura (svampstyrt) en gul färg med ett visst grönstick. Färgen är stark som bara den. Det behövs inte mycket svamp till ett bra färgbad.
  • Björkblad är lika bra som blodsopp, men det behövs mera färgämne. Färgerna blir väldigt fina (klargul till citrongul) och ljusäktheten lär vara helt acceptabel.
  • Lökskal - är också en vinnare. De färgar snabbt, starkt och i snygga nyanser utan att behöva pH-justering. Röd och gul lök ger olika färg (mossgrön respektive gulorange), så separera dem! Stora mängder färgämne kan fås gratis i de flesta matvarubutiker. De är bara glada att man städar i löklådan, även om de i smyg skaka på huvudet åt den där galna typen som vill ha lökskal.
  • Valnötskal – en vinnare i klassen bruna toner. Ger mörkbrun färg på bara några få skal. Handskar KRÄVS om inte man vill ha sorgränder under naglarna i två veckor efter färgandet. Extra bra är att ingen uppvärmning behövs. Det är bara att kasta ner skal och ull/garn i en balja med kallvatten och vänta några dygn. Kan inte bli lättare.
Ull färgad med blå lupin


14 kommentarer:

  1. Spännande!
    Jag har aldrig färgat, men funderar nu på att erbjuda mig att städa diverse löklådor. Har nystan vitt Kilafors svneskull i mängd som tål att det provas.
    Får googla alltså:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att köra på. Både superwash och obehandlad ull kan färgas.

      Radera
  2. vad spännande
    jag varken färgar eller stickar själv
    men kul att läsa om dina försök
    ha det så bra
    maggan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack skall du ha. Kul att det intresserar andra med.

      Radera
  3. Å vad spännande! Jag har börjat bli jättesugen på att växtfärga men inte vågat ännu. Jag ska kolla igenom det du skrivit tidigare i bloggen om färgning så snart jag hinner, vid en snabbskumning ser det ut att vara superintressant.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det värsta som kan hända är att garnet blir oanvändbart och händerna skitiga. Kör på!

      Radera
  4. vad spännande , blir väll som en överraskning varenda gång kan jag tänka mig .

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är precis så. Man vet aldrig vad man tar upp ur grytan.

      Radera
  5. Kul att prova sig fram!
    Fint det blev av lupinen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Hoppas att den håller färgen något så när.

      Radera
  6. Va kul de låter å testa sig fram så :)

    SvaraRadera
  7. Jätteroligt verkar det! Speciellt sugen på att prova växtfärgning blir jag när det blir så fina färger som med blå lupin. :)
    //Maria

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den är helt okej. Jag hoppas förstås på att kunna göra roligare färger med tiden. Vi får se vad årets svampsäsong kan bjuda på....

      Radera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...