torsdag 18 juli 2013

Mera sommarträdgård till folket - och en gammelpadda

Juli-trädgården är så vacker nu att jag bara måste ut med kameran så snart tillfälle ges. Lavendel och rosor och isop blommar vilket gör humlor och bin som galna. Som små vilda pollenpiloter kastar de sig in bland ståndarna och roffar åt sig allt de kan.
Vallmona blommar nu. De kommer tydligen i omgångar vilket kan bero på att jag sådde i omgångar. Det var med andra ord bra gjort av mig. Som det kan bli.
 Klätterrosen 'Aksel Olsen' blommar fortfarande överdådigt. Den skjuter också meterlånga skott som jag bävar inför. Taggarna är inte att leka med, men jag måste ge mig på dem innan de tar över helt. 
Vår minimala groddamm har lockat till sig just grodor och det är vi väldig glada åt. Dessutom upptäckte vi en  gigantiskt gammelpadda (paddan är större än hela min öppna handflata när den sitter hopkrupen så här) och den ligger och myser bredvid vår grodskulptur i det gjutna rabarberbladet. Är inte det festligt att den känner sig hemma just där? Paddor (Bufo bufo, för den intresserade) tycks kunna bli väldigt gamla så vi får hoppas att den blir gammal i gårda här hos oss. Dessutom är de fridlysta djur så de skall omhändertas på bästa sätt. Vi känner oss hedrade att den har valt vår trädgård att bo i och den är givetvis välkommen att stanna. Hoppas också att den får smak för mördarsniglar någon dag.
På andra sidan Drontboet står 'New Dawn' i sitt fulla flor just nu. Den blommar med enstaka blommor tills frosten kommer, men NU är den som absolut bäst.
Även plattvialerna är maffiga. De täcker nästan hela ingången mot gatan, så det gäller att klippa mycket och ofta ifall inte ingången skall växa igen helt, men så får man ju blomsterbuketter att ta med in på köpet.
Det finns en risk att inläggsfrekvensen avtar något nu, för nu tar vi sommarlov på allvar. Får vi en regnig dag kanske det blir något litet inlägg.

3 kommentarer:

  1. Vi har små grodor i trädgården, de är så söta och jag får lite dåligt samvete när jag klipper gräset som de trivs så bra i. Men det finns mycket kvar att vara i, som jag inte klipper!

    SvaraRadera
  2. De är säkert smarta nog att hoppa in i det oklippta när de ser dig komma stormande med bullermaskinen.

    SvaraRadera
  3. Fin kombo med stjärnflockan och vallmo. Din New Dawn är jättevacker!! Jag har klätterros på min "önskas-lista" men jag måste få till platsen först!
    Vilken padda du hade i dammen! nästan så man kan bli skraj om den oförberett hoppar fram... ;)

    /Kitty

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...