lördag 16 mars 2013

Tuff men förvirrad saffranskrokus

Nu har det blivit kallt igen i Skåne. Minusgrader sedan mer än en vecka, men idag har vi sol och vindstilla. Trots detta växer trädgårdens tuffingar. De låter sig inte märka av det kalla vädret. En sådan växt verkar saffranskrokusen vara, trots sitt rykte. 
Jag planterade lökarna i höstas, i tid för att de skulle hinna upp och få blad innan frosten. Så stod det nämligen på förpackningen, men det fattade krokusen tydligen inte. Det är nämligen först NU som de fått blad. Jag har alltså en flock vimsiga saffranskrokusar i min trädgård, men jag är glad ändå, för det var ett experiment att se om de alls kunde växa här. De som vet något om detta ämne säger att det är ganska kinkiga växter. 

1 kommentar:

  1. Här har bara snödropparna lyckats titta upp på en snöfri fläck, resten av trädgården ligger djupt nedbäddad. Jag hoppas att kölden inte tar knäcken av krokusarna så att de blommar hos dig i vår! :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...