lördag 16 februari 2013

Färga garn med hushållsfärg

Nu när jag spinner så mycket funderar jag förstås också på hur jag kan färga mitt garn. Jag är inte mycket för att använda äckliga kemikalier och restprodukter från industrin, utan vill helst använda naturliga färgämnen. På nätet hittade jag ett inlägg om att färga med hushålls färg. Det lät ju enormt tilltalande och fint är garnet. Det är gott och väl, MEN blir färgen tvättäkta, håller den för sollljus, hur fixerar man den och så vidare? Jag har inte precis hittat något om hur bra färgerna håller, men de amerikanska siterna säger att ättikan fixerar färgerna, så jag försöker väl och ser hur det går. Ull till ett par vantar till grabben lär väl visa hur bra färgen håller. Ett grått garn spunnet på slända blev färgat med gul hushållsfärg och voilá var garnet limegrönt. 
'Pia'-ull spunnet och tvinnat på slända, färgat med gul hushållsfärg
Jag är grymt nöjd. Giftfritt, enkelt och snabbt var det. Varför använda giftigheter när man kan få fram hela regnbågens färgskala med hjälp av hushållsfärger?
ganska löst spunnet, tvåtrådigt garn

Här några färglänkar jag gillar:
Från Årstid till årstid - många bra växtfärgningstips

Förresten - så här såg garnet ut före färgning. Som syns på mitt pekfinger så kan det vara en bra idé att ta på sig handskar. Det räcker med en snabb kontakt så är man kladdig och fläckig. Förkläde och handskar är med andra ord basutrustning.


2 kommentarer:

  1. Stiligt, jag har läst om att färga med husholdningsfärg jag också, undrar om inte Hilde gjorde ett försök med dom också? Hon är en god källa, väntar på en bok därifrån ;)
    Så kul, vi har likadan våg du och jag..
    Ser fram mot allt spännande du kommer visa framöver :)

    SvaraRadera
  2. Wow, så spennende, fargen ble helt nydelig!!
    Og så nydelig garn du har spunnet. Dette var inspirerende, jeg har veldig lyst til å lære å spinne garn etterhvert :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...