söndag 2 december 2012

Varför barndomens jular är så perfekta

 
Jag är det på spåret: svaret på varför barndomens jular var (är) så perfekta. Igår, första december, när julkalendern började och den efterlängtade julmånaden äntligen gick in var sonen som i trans hela dagen. Han gick runt i en salighetens rus hela dagen och bara suckade över hur bra livet var. 
Som vanligt började det med att han knappt sov på natten, vaknade vid fem och 'bara kunde inte sova längre' och när han väl stigit upp och såg paketkalendern som kommit upp, så var det bara helt kört. Hela barnet spattade ihop av lycka. Smygande på tå kom han in och frågade om han fick lov att öppna första paketen... He he! - vem skulle annars få?
Sen gick det slag i slag - CC upptäckte att första snön hade kommit. DET i sin tur var så kul att första snöbollen hamnade på vardagsrumsgolvet. Trots sin iver över de första 100 flingorna lyckades det CC att julpynta hela huset.  Vi fick till och med julgranskulor i sängen. Han såg inget olämpligt i det. 
Sen var det dag att cykla till bion i vårt fina kulturhus och bara det att få cykla i mörker med sina nya cykelljus och prata om hur underbart livet är var i sig lika bra som hela resten av dagen. Med bio, restaurangbesök och cykling hem i mörker var dagen kort och gott perfekt.  
Och sen blir det första advent och vad händer? Jo, det snöar som bara den. 2 dm och pulkaväder och det på första advent. Ja, det finns inte längre någon tvekan i barnet om att detta är perfekt. Jul är lika med perfekt liv.
 Lika glad i snön är Blixten. Han undrade vad det var husse hade hittat i garaget. Skuttande på bakbenen for han efter husse och åt ett par kilo snö utan att tveka. Att det sen skall kissas varje timme stör inte hunden.
Och visst är det mycket finare så här. Ljust och rent och fluffigt. Nu är jag glad. Men det blir nog till att ta ett tidigare tåg idag. Jag tvivlar på att Skånetrafiken klarar detta, så om jag inte skall missa mitt flyg till Bryssel blir det att packa nu, i racerfart, och se till att hitta ett tåg som faktiskt går.
 Synd att behöva lämna detta. Jag vill också gräva snö och leka i trädgården.....
  




2 kommentarer:

  1. Jag tror helt klart att du är inne på rätt spår i dina teorier här :) Glad advent!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack det samma. Det känns som om det kan vara en teori att följa upp.

      Radera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...