tisdag 30 oktober 2012

Spinnkurs med snurr

Förra måndagen var vi ett gäng som åkte på kurs i 'att göra sin egen slända och spinna på den' i Hemlöjdens regi (Nordvästra, Ängelholm). På tre timmar skulle vi hinna med detta. Jag var själv ganska tveksam till detta digra schema men där fick jag så jag teg. De skickliga kursledarna, Marianne och Sten, hann både med att  lära ut alls som utlovats och dessutom servera läcker fika, vara trevliga och underhållande och visa en massa små trix och tips som det inte går att får till sig genom filmklipp och böcker.

Det är så härligt när man går hem från en sådan kväll. Tillfredsställelsen är maximal och motivationen på topp. Nu spinns det loss, även på hemmagjord slända.

Vi fick dessutom prova en massa olika sorters ull. Bara det var lika bra som allt det andra. Nu kan jag bättre värdera min egen ull. Jag tycks ha haft den stora turen att få en riktig guldklimp.
Detta är min hemmagjorda slända. En björkbit, en blomsterpinne och en krok. Tälj, fila, sandpappra lite och sätt sen ihop. Klart!

2 kommentarer:

  1. WOW!!! så duktig du varit. En egengjord slända, jag imponeras, det har jag aldrig försökt. Både det og spinning på 3 timmar. Oj, vad kul. Jag har inte sett några såna kurser här dessvärre...
    Nu ser jag fram mot alla dina spunna garner :)

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har också sett detta hos min farmor , hemma i Rumänien på 70-talet! Hennes slända( heter det så) var smalare väldig lång och smyckat med diverse traditionelle motiv i träd...Hon var mycket duktig på det ...tittade inte ens på vad hon gjorde.
    Härligt att se att sånt gammalt kommer tillbaka!
    Ha det bra,Karla.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...