tisdag 18 september 2012

Helgalet ullprojekt

Ibland undrar jag hur det står till mellan mina öron. Det blir liksom en kortslutning och så får jag för mig något nytt och helgalet. Som om jag hade brist på sysselsättning kom jag nyligen på att nu var det nog dags att jag lärde mig spinna mitt eget garn.
här luktar det ladugård!
Jag hittade alltså en 'prova på' kvällskurs - gör din egen slända och prova på att karda och spinna. Vackert så. Då kom frågan upp - ULL? Var får man tag i det, hur skall det vara, vilket djur - och 1000 andra saker som tyckets oändligt viktiga. Detta ventilerade jag med hjälpsamma kollegor och - VIPS! - så hade en av dem skaffat en säck med ull. Ja, en säck. Bä. bä vita lamm, har du någon ull.... (inte nu längre)
försökte hitta huvud och svans
Den luktade ladugård på 100 meters håll, strösslade halm och fårbajs på alla som kom i närheten och var allmänt uschlig. Men mitt i detta såg man underbar ulls ticka ut. En sådan möjlighet kan inte förspillas, så ullen åkte hem, jag läste på och så såg man mig med händerna i det läbbigaste vattnet väster om Ganges.
urk vad äckligt!
Två timmar senare, 150 l vatten, ett lakan, 1/2 dl schampoo och ett par tvättpåsar som enda förbrukningsmaterial var ullen bra mycket trevligare att umgås med.
på tork
Och nu ligger den på tork i solen och i växthuset. Jag håller alla tummar att jag inte har förstört ullen och att den faktiskt går att använda till att spinna av.

Faktum är att jag medan ullen torkar hunnit anmäla mig till en intensivkurs i spinnrock, köpa ett st. rock och slända på Blocket och sett bortåt 100 YouTube-filmer om hur man skall göra. Jag tror att jag kan ha en diagnos som någon missat.....

9 kommentarer:

  1. Vilket jobb!! :) Imponerande, verkligen ambitiöst, hoppas att det kommer att gå bra att spinna. Det var länge sedan jag spann nu men tyckte nästan att det var lättare på slända än spinnrock.
    Hoppas du visar fortsättningen på detta mastodont projekt!

    SvaraRadera
  2. Spännande att se fortsättningen. Blir nog nått fint tillslut.
    Men vilket jobb. Själv har jag gått en kurs i tovning var ju en
    massa år sedan.

    SvaraRadera
  3. Vad roligt men mycket jobb. Jag har anmält mej till en karda ull och spinna kurs.

    SvaraRadera
  4. Blir spännande följa projektet. För du håller väl oss uppdaterade?

    SvaraRadera
  5. Vad duktig du är och vilket jobb! Hoppas vi får se fortsättningen :)

    SvaraRadera
  6. Spännande! Hoppas det lyckas!! Jag ska få ett fårskinn att bereda på fredag..får se hur det går : )
    /Cika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Wow, vilket intresse för det galna ullprojektet. Självklart kommer det uppdateringar och bilder på hur det går. Här ges det inte upp så där i det första. Lycka till till alla som har egna ullprojekt - spinna, garva, karda ... VI KAN!

      Radera
  7. Ulligt värre! Hoppas att du skriver om hur det går fortsättningsvis, för jag har nog samma åkomma som du. Jag har ullen, jag spinnrocken, men ändan har jag fortfarande kvar i vagnen.

    SvaraRadera
  8. SV; Hemma hos mig används inga barnmössor eftersom jag inte har några egna ännu (bara en hundbäbis :) ), så african flower-mössorna får åka till Gambia och värma nyfödda där.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...