måndag 23 juli 2012

Vallmo, Ipomena och bukettviol – frön bortskänkes

Frön bortskänkes!

I år tycker jag att mina vallmoblommor har slagit alla rekord. De är bara så fina, och många och … åh!
Den här mångdubbla har jag fått för flera år sedan och den håller sig så här fin från åt till år. Den är som en gräddbulle i rosa eller som en tyllkjol i 100 lager. Och det bästa är att den ger mängder med frön och hittills har de varit 100% sortäkta.

Så här såg de ut förra året.
De här har sått sig under plommonträdet. De verkar inte ha något emot ganska djup skugga, vilket är utmärkt med tanke på att det har varit svårt att få till en snygg växtlighet under träden.

Samtidigt kan jag med glädje konstatera att våg kära hund har mognat betydligt. Förra året var det nämligen han som åt och grävde upp allt i just den rabatten. Man kan säga att vallmon inte bara är skuggsäkra utan och också hundsäkra. Nu tuggar han mest pinnar så att jag har flisor i hela gräsmattan. Det är okej, men lite jobbigt i handjagaren. Vi använder dem dessutom som tändflisor i grillen, så helt illa är det inte.
'tylliga' sorten
 Förra året dök denna, spretiga variant upp. Den är spetsigare eller spetsigare i bladen, som klippt kräppapper, eller som en pong-pong av garn, och något mörkare i tonen. Den är minst lika vacker, tycker jag.Med tanke på att den är likadan i år verkar den också vara sortäkta. Skoj!

Därför samlar jag nu in frön av båda sorterna. Dessutom har jag samlat frön från mina mörkröda bukettvioler 'Arkwright Ruby', och mina blomman för dagen Crimson Rambler’. De här fyra är verkligen årets ettåriga favoriter. Bukettviolen är robust och långblommande, vallmona --- helt underbara --- och blomman för dagen, så knallig att man bara måste stanna och titta.
Jag har massvis med frön, så hör av dig om du vill ha. För logistikens skull får bara de tio första som hör av sig frön.
Hur?
1) Skriv ett inlägg där du bokar dina frön och anger om du vill ha den den ’spetsiga’ eller den ’tylliga’ vallmon
2) Som bonus kan du få frön av antingen bukettviolen eller blomman för dagen.  Ange vilken!
3) Sänd frankerat kuvert till mig (du får adressen på mejl: ann-sofie (ätt) albrekta.se)

Jag skriver på bloggen när ’giveawayn’ stänger. Till dess finns det frön att få.

Sprid gärna ordet med den första lilla bilden och en länk.

14 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag har aldrig haft vallmo i mina rabatter så det vore roligt att få prova på.
    Dom spretiga ser spännande ut.
    mvh
    elainesbild@yahoo.se

    SvaraRadera
  2. Ja tack! Väldigt gärna! Allt precis i min smak!

    SvaraRadera
  3. SÅ lägligt detta kom..har precis gått och funderat på var jag ska skaffa vallmofrön : ) Skulle gärna ta emot frön av den första "tylliga" vallmon, även om den andra också var jättefin! Jag länkar med bilden från min blogg!
    /Cika

    SvaraRadera
  4. Vill också gärna ha om du har kvar några frön.
    Såg så himla fina ut.

    SvaraRadera
  5. Har idag varit på Rosendals trädgårdar där de hade flera sorters vallmo. De flesta dock utblommade och fröställningarna var ej torkade. De hade dock en fylld sort som jag beundrade länge. Den kommer dock inte i närheten av dina fyllda sorter som jag gärna betalar en slant för att få frön från. Bägge två!;) Har tittat en del på fröer och lökar då jag också funderar på bl.a stäpplök och kirgislök vilka dessutom ska var rådjursavstötande. Dessa lökar var samplanterade med vackra vallmon så nu är jag jättesugen på att få fint på baksidan huset.
    Vänligen
    Katharina
    Schubertsson@telia.com

    SvaraRadera
  6. Hej!
    O så mycket vackert du har i din trädgård! Fantastiska vallmosar var det verkligen! Jag blir jättesugen på den tylliga varianten.
    MVH Clary från Kramfors
    clary.ohlund @ bredband.ent

    SvaraRadera
    Svar
    1. clary.ohlund @ bredband.net
      ska det vara!

      Radera
  7. Hej!!!
    Jättefina vallmo du har!!!
    Om du har några kvar skulle jag också gärna vilja ha frön från båda.
    Hälsningar från Kerstin
    kerstin.friberg@gmail.com

    SvaraRadera
  8. Ojoj vilka fina vallmo...har du frön kvar?

    Kram

    SvaraRadera
  9. Glömde säga att den spretiga verkar intressant och framför allt fin.

    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det finns frön kvar. Nio av tio är bokade. Vem blir sista personen ut?

      Radera
  10. När jag skall skicka mail till dig så får jag att det är fel mailadress
    kerstin.friberg@gmail.com

    SvaraRadera
  11. De är ju så otroligt vackra, jag skulle gärna bli nummer 10 att få om det går.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gärna, om jag visste hur jag skulle kontakta dig. Lämna gärna en mejladress på bloggen så får du alla uppgifter.

      Radera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...