söndag 3 juni 2012

Till alla rhododendronhatare

Som trädgårdsägare med en stor rhododendronrabatt har jag ofta mötts av kommentarer i stil med "de är ju fina, men jag gillar dem verkligen inte". Jag tänker inte försöka omvända någon, för jag är frälst, men jag vill själv passa på att frossa i bilder nu när det äntligen är dags för den storslagna blomningen.
När vi flyttade in hade trädgården redan fyra stora rhodisar, de som syns på toppbilden. En vit, en ceris, en lila och en rosa. Under de tio år vi bott här har jag kompletterat med sex storväxta (vinröda och rosa), en krypande och två yakushimanum-hybrider (fynd från växtmarknader). Det hela växer ihop till en stor massa och det är just vad jag gillar. Som här, där lönnen nästan får lila blommor. 

Vissa rhodisar ser ut som klockblommor dagarna innan de är överblommade, och andra är bara som lager-på-lager-klänningar i tyll och siden.

I år har jag dessutom den stora glädjen att få se en av mina yakushimanum-hybrider blomma. Jag har två och har köpt båda av trädgårdsamatörer, på vinst och förlust. Denna var verkligen en vinst. Rosa, knöliga knoppar som slog ut i äppelblomsfärgade blommor. Så fin den är. Det bästa tycker jag ändå är de ludna undersidorna. Jag har låtit mig berätta att alla yakushimanum och deras hybrider skall ha ludna undersidor, men jag vet inte om det stämmer.
yakushimanum-hybrid
Den andra hybriden har aldrig blommat, så jag har mera att längta till. Den är ganska liten och växer långsamt, så jag får väl tåla mig.
också en yakushimanum-hybrid
Jag tycker att de är så häftiga att se på när de slår ut. Först en boll, sedan en boll med lite färg i toppen ....
Och slutligen - blaff - så är det bara färg över allt.
lilla snigel akta dig! ser du den?

4 kommentarer:

  1. De är verkligen vackra, så intensiva färger! Har inga egna..än. Inbillar mig att de är lite knepiga att sköta!
    /Cika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Skötsel? När jag planterat vattnar jag lite, man annars - noll och nix skötsel. De är otroligt tacksamma, men jag kanske har tur med jordmånen, vem vet?

      Radera
  2. Hihi.. klart jag säger till innan nästa gång! :) Men du! Vilken lycka att trilla in till dig just idag! Jag gör ett inlägg om Rhoddisar i eftermiddag. Efterlyser precis det du skriver - tips på snygga rhododendron. :) Tack! Vill du se överdådiga bilder på blomning från Kew så kommer det i samma inlägg.. ;)
    Kram!

    SvaraRadera
  3. De är inte bara fina, utan andlöst vackra och jag gillar dem JÄTTEMYCKET när de är välskötta som dina :)

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...