söndag 12 februari 2012

Citronsköööööörd!

Första citronerna är skördeklara och ute snöar det som bara den. En rolig kontrast.
Hade jag vetat att det var så enkelt att få egna citroner på ett krukodlat träd hade jag skaffat ett för länge sedan. Nu har jag haft detta i 1,5 år och första skörden tog 10 månader från blomma till mogen frukt.

Mina frösådda citronträd har också tagit sig rejält. Jag har läst att de är väldigt näringskrävande och därför börjar jag gödsla  alla citrusar redan i januari. De verkar gilla denna behandling.


Det syns ju inte på bild, men de är faktiskt riktigt stora; som de större man hittar i affärerna och så är de förstås helt ekologiska.

6 kommentarer:

  1. Jag har försökt odla citroner men det blev bara ohyra på dom så nu har jag gett upp
    ha det så gott
    maggan

    SvaraRadera
  2. Vilken ljuvlig bild och skörd. Jag ska börja gödsla min direkt. Har visst helt glömt den i vinter..
    ha det gott :)

    SvaraRadera
  3. vad häftigt att ha ett eget citronträd. Har du det inne eller har du en vinterträdgård tro? Kram Pia

    SvaraRadera
    Svar
    1. På sommaren bor den ute eller i växthuset, men nu på vintern är det bibliotekets fönsterkarm som gäller. Vi bor ju i ett gammalt hus så vi har inte element under fönstren. Jag tror att det kan vara en stor orsak till att växterna trivs så bra.

      Radera
  4. Oj for en fin sitron! Så gøy med sine egne sitroner:) De må da smake ekstra godt! Jeg har ett egensådd lite sitrontre som jeg gleder meg til skal blomstre, men det blir nok ikke før om 5-10 år. Ønsker deg en herlig uke. Klem Ellen.

    SvaraRadera

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...