söndag 22 maj 2011

Gjutform nästan klar

Yes!


Nu har jag med makens hjälp mätt in och justerat gjutformen. Sidorna diffar på en centimeter på 256 respektive 444 cm. Det är alltså mindre än en halv procent. Jag är supernöjd. Diagonalerna skiljer på 2-3 cm vilket innebär att jag har en svag rombning, men det får jag leva med av flera orsaker. 1) inga justeringar kunde rätta till problemet 2) mätredskapen (läs markeringspinnarna) flexade en del och var inte 100% raka och 3) jag kommer sannolikt att avsluta med ett lager tegel, så det lilla felet kommer inte att märkas i slutändan. Har man inte perfekt material så kan resultatet inte bli det samma.

Efter form kommer skärv. Väninnan upplyste om att ca. 5 cm skärv skulle ner i formen. För säkerhets skull ringde jag och kontrollerade att jag tänkt rätt. Och NEJ det gjorde jag inte. Jag trodde att skärven var till för att dränera --- dumma jag--- men det var så att skärven skall  flyta ut under formen så att betongen i sin tur kan sprida sig i skärven och därmed bilda en bredare och stabilare bas för det gjutna. Turligt nog stod gjutformen lös på jorden så det vara bara att hälla i skärv och sedan försiktigt rycka upp formen några centimeter. Varning för ryggont!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Tack för att du skrev en rad. Jag uppskattar det verkligen.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...